Museon: 'Scholieren leren te weinig over klimaat en duurzaamheid'

26 September 2023, 11:36 uur
Den Haag & Regio
mainImage
PR

Een op de vier Nederlandse middelbare scholieren vindt dat zij onvoldoende leren op school over het belang van klimaat en duurzaamheid. Ook stelt 36 procent van hen dat hun school actiever moet zijn met zaken als afvalscheiding, energie- en gasverbruik of vegetarische opties in de kantine.

Dit blijkt uit onderzoek van het museum voor cultuur en wetenschap Museon-Omniversum in Den Haag onder 481 Nederlandse middelbare scholieren van 12 tot en met 15 jaar oud, uitgevoerd door Panelwizard.

Uit het onderzoek blijkt dat 48 procent van de ondervraagde leerlingen school de belangrijkste plek vindt om over het klimaat en duurzaamheid te leren. De docenten weten volgens 64 procent van de scholieren ook voldoende over het thema om er les over te kunnen geven.

Uit het onderzoek blijkt dat steeds meer middelbare scholen momenteel wel al aandacht besteden aan klimaatkwesties. Zo zit 41 procent van de respondenten op een school die weleens leerzame uitjes organiseert over duurzaamheid. Toch is dit niet genoeg voor een kwart van de leerlingen: zij vinden dat er een apart vak ‘duurzaamheid en klimaat’ moet bestaan.

Verantwoordelijkheid nemen

“Op middelbare scholen zitten vooral Gen Z’ers, die over het algemeen erg betrokken zijn bij het klimaat”, zegt Peter de Haan, directeur van het Haagse Museon-Omniversum. “Bovendien zijn ze meestal goed geïnformeerd en maatschappelijk kritisch. Je kunt ze bereiken door in te spelen op hun interessegebieden en concrete informatiebehoeften. Als middelbare school moet je daarin je verantwoordelijkheid nemen, zeker omdat deze leerlingen het gros van hun tijd bij jou doorbrengen.”